Kalustuksen vaikutus asunnon myyntiin

Ilkka Laine
12 01 2024
5 min read

Kalustuksen merkitys Asuntokaupassa

Tässä blogissa tutustutaan kiinteistönvälittäjän näkökulmaan kodin kalustuksen merkityksestä asuntokaupassa. Tutkimus paljastaa, että ostajien kiinteistönvälittäjien keskuudessa kodin kalustus vaikuttaa merkittävästi ostajien näkemykseen kodista. Lähes 60% ostajien välittäjistä ilmoittaa, että kalustus vaikuttaa suurimpaan osaan ostajista suurimman osan aikaa. (Tutkimus: National association of realtors)

Ostajan kiinteistönvälittäjän näkökulma:

58% ostajien kiinteistönvälittäjistä kertoi, että kodin kalustus vaikutti suurimman osan aikaa suurimpaan osaan ostajista, kun taas 31% sanoi, että asunnon kalustaminen vaikuttaa, mutta ei aina.

81% ostajien välittäjistä sanoi, että kodin kalustaminen teki ostajalle helpommaksi kuvitella kiinteistön tulevana kotinaan. Olohuoneen kalustaminen osoittautui tärkeimmäksi ostajille (39%), perässä seurasivat päämakuuhuoneen (36%) ja keittiön (30%) kalustus.

Ostajien kiinteistönvälittäjien keskuudessa valokuvien (77%), perinteisen fyysisen kalustuksen (58%), videoiden (74%) ja virtuaalikierrosten (42%) tarjoaminen oli paljon enemmän tärkeää heidän asiakkailleen. 20% ostajien kiinteistönvälittäjistä sanoi, että kodin kalustaminen kasvatti tarjottua asunnonarvoa 1% - 5% verrattuna muihin samankaltaisiin markkinoilla oleviin tyhjiin koteihin.

Myyjän kiinteistönvälittäjän näkökulma:

23% myyjän kiinteistönvälittäjistä sanoi kalustavansa kaikki myyjien kodit ennen niiden listalle laittamista. 10% totesi, että he kalustavat vain vaikeammin myytäviä asuntoja. Yleisimmin kalustettavat huoneet olivat olohuone (91%), keittiö (81%), päämakuuhuone (81%) ja ruokasali (69%). Kalustus-palvelun käyttö oli yleisin myyjän välittäjille (24%). Myyjän välittäjät sanoivat myös, että se riippuu tilanteesta (24%), ja myyjän välittäjät tarjosivat myös henkilökohtaisesti kalustamista (22%). keskihinta arvo, kun käytetään ammatti-kalustajaa, oli 600 dollaria, kun taas myyjän välittäjä kalustamana henkilökohtaisesti kotia, summa oli 400 dollaria. Asuntoa kalustaessa 20% myyjän välittäjistä raportoi, että tarjottu asunnon arvo nousi 1% - 5% verrattuna muihin samankaltaisiin koteihin.

27% myyjän välittäjistä ilmoitti, että kodin kalustaminen lyhensi myyntiaikaa hieman. Myyjän välittäjien keskuudessa valokuvien (89%), perinteisen fyysisen kalustuksen (44%) ja videoiden (44%) tarjoaminen oli paljon tai enemmän tärkeää heidän asiakkailleen.

81% vastaajista sanoi, että ostajilla oli ajatuksia siitä missä he halusivat asua ja millainen koti heillä oli mielessään (76%) ennen ostoprosessin aloittamista. 44% vastaajista ilmoitti, että ostajat ajattelivat yleensä asunnon ostoprosessin olevan ei helppo eikä vaikea. Mediaani 5% vastaajista totesi, että ostajien mielestä kotien tulisi näyttää siltä kuin ne olisi kalustettu televisio-ohjelmissa. Mediaani 10% vastaajista ilmoitti, että ostajat olivat pettymyksen vallassa siitä, miten kodit näyttivät verrattuna televisio-ohjelmissa nähtyihin koteihin. Mediaani 20% vastaajista totesi, että ostajat toivat perheenjäseniä mukanaan katsomaan asuntoja. Mediaani 30% vastaajista ilmoitti, että ostajat neuvottelivat perheenjäsenten kanssa ostoprosessin aikana. 24% vastaajista sanoi, että televisio-ohjelmat, jotka näyttävät ostoprosessin, vaikuttivat heidän liiketoimintaansa. 73% vastaajista sanoi, että televisio-ohjelmat, jotka näyttävät ostoprosessin, vaikuttivat heidän toimintaansa asettamalla epärealistisia odotuksia tai lisäämällä odotuksia.

Viimeisen viiden vuoden aikana 51% vastaajista totesi, että he ovat havainneet ostajien osuuden kasvavan, jotka suunnittelevat kodin remontointia. Mediaani 25% vastaajista sanoi, että ostajat, jotka aikovat remontoida, tekevät sen ensimmäisen kolmen kuukauden aikana omistamisensa jälkeen. 56% vastaajista totesi, että ostajilla ei yleensä ollut odotusta siitä, kuinka monia koteja he näkisivät ennen ostamista. Niillä, joilla oli odotus, odotettiin näkevän keskimäärin seitsemän kotia paikan päällä ja 12 kotia virtuaalisesti. 56% vastaajista totesi, että ostajien odotukset siitä, kuinka monia koteja he näkisivät ennen ostamista, vastasivat markkinoita.

.

Share this post
Ilkka Laine
Founder at Le Interiors